Aangemeld als:
filler@godaddy.com
Aangemeld als:
filler@godaddy.com
Inhoud
Als school wil je een duidelijke visie jonge kind hebben en uitstralen. Een goede visie voor je kleuteronderwijs is als een handleiding voor het team. Tevens maakt het aan (nieuwe) ouders zichtbaar waar je voor staat en hoe je je onderwijs vorm geeft. Toch is je algemene schoolvisie niet altijd makkelijk te vertalen naar je visie op het jonge kind. Is er bij jou op school al een duidelijke visie op het jonge kind ontwikkeld? Of zou je hier nog wel wat hulp bij kunnen gebruiken?
Traject
Het ontwikkelen van een visie op het jonge kind is een boeiend en leerzaam traject. Bij dit traject zijn zowel de kleuterleerkrachten als intern begeleider en/of directeur betrokken. Ook komt het steeds vaker voor dat PM’ers (IKC) en leerkrachten van groep 3 (en 4) hierin meedenken. Dat is ook begrijpelijk als je je bedenkt dat we bij het jonge kind spreken over kinderen tot en met 7 jaar. Gedurende het traject 'visie ontwikkeling kleuters' ga je op zoek naar het antwoord op de vraag ‘Wat vinden wij ècht belangrijk in ons onderwijs aan het jonge kind?’ Als dit is onderzocht, wordt dit uiteengezet in een visie, missie, kernwaarden en maken we de concrete vertaalslag naar de praktijk.
Houvast en tijdwinst
Het ontwikkelen van een gezamenlijke visie geeft houvast en bepaalt de koers voor de komende jaren. Wanneer de visie je fundament is, gaat dit je veel tijdwinst opleveren. Bij een toekomstig te nemen beslissing bepaal je eerst of het überhaupt aansluit bij je visie. Zo ja, dan is er de vervolgvraag ‘Hoe geven we dit dan vorm met onze visie als uitgangspunt?’. Zo nee, dan kun je het vraagstuk direct naast je neerleggen. Kortom; met een sterke visie als basis, creëer je een heldere koers voor de toekomst!
Wij zijn ook ervaren in het begeleiden van visietrajecten ‘Het jonge kind’ binnen een scholenfusie. Ben je benieuwd wat we hierin voor jullie kunnen betekenen? Klik hieronder voor meer informatie.
Wilma van de Krol, leerkracht groep 1-2, Koningin Julianaschool, Ermelo:
"Onze trainer was duidelijk. Op een bondige manier sprak ze haar verwachtingen uit en hield ze ons kritisch bij de les. Het traject was leerzaam en ook gezellig. We hebben ons doel behaald!”
Anita Brinks, Intern Begeleider onderbouw, Beatrixschool Rijssen:
“Door dit visietraject ga je je gedachten en ideeën richten en ontdek je wat voor jou belangrijk is in het onderwijs aan het jonge kind.”
Jennifer Boeren, leerkracht groep 1-2, de Kern Ede:
"De trainer leidde het visietraject zó, dat het echt onze eigen visie werd. Ze stelde vragen, vatte samen en liet ons onze eigen richting bepalen."
Christa Ettema, directeur Jan Campertschool, DriehuisClaudia Kingma, IB’er Jan Campertschool, Driehuis:
“Onze trainer legde duidelijk uit en zorgde voor rust. Ze bood een luisterend oor, besprak wat voor ons en onze school van toepassing was en ging hierop door. Daarom zijn we erg blij met de prettige, inhoudelijke en sterke begeleiding die we kregen tijdens ons visie traject op het jonge kind.“
Talitha van Erp, leerkracht groep 1-2, dr Bosschool Utrecht:
"Onze trainer was van het begin tot eind heel duidelijk in haar programma. Ze zat boordevol concrete voorbeelden die haar expertise op het onderwijs aan het jonge kind onderschrijven. Met ons onderbouwteam voelden we ons gehoord en serieus genomen. Samen hebben we echt stappen gezet waar we aan willen werken."
Danja Vermeulen, onderbouw coördinator Het Kompas, Maasdijk:
‘Er was een mooie opbouw in de bijeenkomsten; vanuit jezelf naar de praktijk. Onze trainster had veel inhoudelijke kennis en expertise, zowel over het jonge kind als over het onderwijs. Enorm leerzaam en een mooie basis voor onze kleuterbouw!’
Marinka Claassen, Leerkracht groep 1-2, Gooilandschool Bussum:
"Mochten jullie op school met elkaar een nieuwe visie willen neerzetten dan ben je bij de Kleuterspecialist aan het juiste adres. Zij hebben ons op de Gooilandschool in Bussum ontzettend goed geholpen.”
Claudia Kolner, Kleuterleerkracht groep 1-2, Willespoort, Wilnis:
"Super fijn hoe de trainer naadloos aansluit bij de situatie in jouw eigen school en je klas en je stap voor stap begeleidt om je visie te ontwikkelen. Ze voelt goed aan wat je als leerkracht nodig hebt en door haar aanstekelijke enthousiasme heb je gewoon zin om naar de training te gaan. Sterker nog, vanaf nu graag alle nascholing met de Kleuterspecialist!"
Nickey Smits, onderbouwleerkracht en orthopedagoog, Berg en Bosch onderwijs (Speciaal onderwijs) Houten:
"Onze trainer heeft ons heel goed geholpen bij het neerzetten van onze visie. Stap voor stap heeft ze ons team begeleid, waarbij ze lekker het tempo er in hield. We weten nu waar we voor staan en hoe we dit willen vormgeven.
Bedankt Lianne!"
Andel Wiersma, leerkracht groep 1-2, dr. Bosschool Utrecht:
"Dit traject is echt een aanrader; enthousiasmerend en kundig!"
Priscilla Siefers, leerkracht groep 3-4, OBS De Phoenix Rozenburg:
“We zijn op een heel heldere en duidelijke manier meegenomen in het ontwikkelen van onze visie op het jonge kind. Er was veel ruimte voor eigen input, maar er werd ook goed meegedacht.”
Roos Bierdrager, leerkracht groep 1-2,
Pcbs Het Mozaïek Enkhuizen:
“Het was fijn om in drie bijeenkomsten naar een gezamenlijke visie toe te werken met peuterspeelzaal en basisschool. Goed om te weten met welke ontwikkelpunten we nu gezamenlijk aan de slag gaan vanuit hetzelfde uitgangspunt.”
Copyright © 2024 De Kleuterspecialist - Alle rechten voorbehouden
We gebruiken alleen technische, functionele, analytische en tracking cookies. Deze cookies helpen om websiteverkeer te analyseren en de ervaring op je website te optimaliseren. Als je het gebruik van cookies accepteert, worden je gegevens gecombineerd met de gegevens van alle andere gebruikers.